"CHP aslında doğru taktik uyguluyor…"

"CHP aslında doğru taktik uyguluyor…"

Habertürk yazarı Muharrem Sarıkaya, CHP İstanbul Büyükşehir Belediye Başkan adayı Ekrem İmamoğlu'nun dün yaptığı ilk konuşmasını değerlendirdi

Muharrem Sarıkaya'nın  bugünkü yazısı şöyle:

“Yerel” ile “Genel” yarışı

Seçimin aksının ekonomi üzerine oturacağı belli oldu.

Muhalefet propagandanın ana eksenine ekonomik krizi koyarak yerelde hizmeti öne çıkarmayı hedeflerken iktidar yerel seçimi, Cumhurbaşkanlığı seçimi havasına sokup Türkiye’nin tamamında genel seçim atmosferine çevirmekte kararlı.

Hatta yerel seçimi yeni geçilen Cumhurbaşkanlığı Hükümet; başkanlık sisteminin bir güvenoyu haline getirme hedefinde…

AK Parti’nin oluşturduğu, bir anda 1.5 milyon parti yöneticisine ulaşmayı amaçlayan dijital alt yapı da bunun en iyi göstergesi…

Yerelin de kontrol edildiği ancak ana aksının Türkiye’nin tümüne aynı anda yaygınlaştığı bir model geliştirmek.

Hem son dönemde geliştirilen söylem modeli hem Cumhur İttifakı'nın sağladığı zemin, adayları yerinde önceleyen, ancak bütününü Türkiye geneline yayan bir propaganda zemininde geçeceğini gösteriyor.

AK Parti geçmiş yerel seçimlerde de benzer taktik uygulamış ve seçimi “Erdoğan’ın liderliği, iktidarın desteği ve istikrar” odağına oturtmuştu.

Benzer bir sürecin bu seçimde de uygulanma ihtimali yüksek görünüyor…

İMAMOĞLU’NUN 5 MADDESİ

Muhalefet açısından ise tam tersine genel seçim havasındaki polemiklere dahil olmak yerine yerel adaylarını öne çıkaran ve seçimi onların projeleriyle bütünleştiren bir propaganda zeminini belirlemiş durumda.

Nitekim CHP lideri Kılıçdaroğlu da bir süre önce yaptığı açıklamada Cumhurbaşkanı Erdoğan ile seçim döneminde polemiğe girmeme kararını açıklamıştı.

CHP yerel seçim propaganda modelinin ilk örneğini de dün İstanbul Büyükşehir Belediye Başkan adayı Ekrem İmamoğlu’nu tanıtım töreninde gösterdi.

Hem CHP lideri Kılıçdaroğlu hem de aday İmamoğlu konuşmasında ağırlıklı olarak İstanbul’un sorunlarının çözümü üzerinde durdu.

İmamoğlu’nun 5 ilke ve 5 hedef üzerine oturttuğu konuşmasında ağırlığı İstanbul’un çilesi trafiğe vermesi; muhafazakar kimliğini satır arasında kayda geçirmesi…

Muhafazakar siyasetçinin çok kullandığı “Halka hizmet Hak’ka hizmettir” söylemini tekrarlaması…

“Ben bu terbiyeden geliyorum” diyerek ailesini işaret etmesi ve kentin “Yukarıdan gelen talimatla değil, demokratik katılımcı ortak akıl ile İstanbul’u İstanbullularla İstanbul’dan yöneteceğiz” söylemi konuşmasında en dikkat çeken yönlerdi.

Bütün bunlar da gösterdi ki CHP propagandasını bu ilkelerden ayırmayacak.

Aslında doğru taktik uyguluyor…

Çünkü küreselleşme toplumları yordu; yerelin ihtiyaçlarına daha fazla önem verdiği anlayışın egemen olmasını sağladı.

Dolayısıyla küreselin olanaklarını, yereldeki hemşerilerinin çıkarına kullananlar da hiper güce (hyperlocal) ulaştı; gücü sürekli hale getirdi.

Bunun en iyi örneklerinden biri Eskişehir Büyükşehir Belediye Başkanı Yılmaz Büyükerşen…

Veya Kültür ve Turizm Bakanlığı’nın görevleri arasında olup olmadığına bakmaksızın, Gaziantep’ten giden tarihi eserlerin getirilmesi için canhıraş çaba gösteren, kentte yeni belediyecilik anlayışını yaygın kılan Fatma Şahin…

Ya da bisiklet yolları, parkları ile ilçeyi farklılaştıran Fethiye Belediye Başkanı Behçet Saatçi…

Her sandığın da gösterdiği gibi yerel seçimin kendi dinamikleri çok daha baskın ve oyların yönünü belirlemekte etken…

Bunu anlamak için iktidar partilerinin milletvekili genel seçimi ile yerel genel seçim oyları arasındaki farkı görmek yeterli.

Nereden bakarsanız bakın, yerel genel seçim ile milletvekili, Cumhurbaşkanlığı veya referandum sandıkları arasında en az 5 puan fark vardır; kimi zaman bu fark 11 puana kadar çıkar.

Yerelin dinamikleri de her daim öndedir; çünkü insanın yaşam çıkarı vardır…